Artiesten aan het woord

Jenny Arean
“Toen ik de eerste keer in Theater ’t Speelhuis kwam kon ik het niet laten om even op het podium te gaan staan. De tranen schoten in mijn ogen, zo betoverend. Wat een schoonheid! Deze unieke zaal zorgde ervoor dat ik fan werd van Har Sanders, ik heb nu meer werken van hem gezien. Het is een ludiek maar prachtig Theater. Ik moet wel zeggen dat het een verschrikkelijk onhandig theater is en af en toe is het echt goochelen. Ook vind ik de akoestiek niet zo heel erg goed, maar met de techniek van tegenwoordig is er toch altijd iets moois van te maken”.

Leon van der Zanden
“’t Speelhuis spreekt tot mijn verbeelding. Al vanaf dat ik als klein jongetje aan mijn moeders hand er onder door liep. Wat een onvoorstelbaar gebouw… Ik wist dat mijn zus er in één van de blokken blokfluitles had en dat er ook mensen woonden, maar ik kon het mij allebei niet voorstellen. Veel later mocht ik er als suppoost kaartjes scheuren en heb er Hans Teeuwen (toen nog geen volle zaal) en Youp van ’t Hek voor het eerst live gezien. Magische avonden waarop ik op het punt heb gestaan om hen allebei om een handtekening te vragen. Ik ben er na een jaar terecht ontslagen omdat ik me meer met de mensen dan met de kaartjes bezig hield. In diezelfde periode heb ik er voor het eerst mogen optreden in het kinderstuk van toneelvereniging St. Genesius “Mag ik mee naar de maan” van de hand van Jacques Vriens. Na die voorstelling zelf mijn eerste handtekening uitgedeeld. Onlangs heb ik er voor het eerst met mijn eigen voorstelling gestaan: tot op de laatste “slecht zichtplaats” uitverkocht, een kwartier langer gespeeld en mijn moeder in de zaal. Het was een magische avond. Ik ben alleen vergeten de suppoost te bedanken”.

Tineke Schouten
“Dit theater heeft iets bijzonders. Iedere keer weer als we Helmond op onze speellijst zien staan krijgen we een apart gevoel van binnen. Het straalt gewoon iets gezelligs uit, lekker knus. Een heel bijzonder gebouw maar of het praktisch is…De mensen zitten zo dicht op het publiek dat dit nadelen met zich meebrengt. Ik moet me vaak en erg snel omkleden, de mensen die op tribune 1 en 5 zitten kunnen de coulisse inkijken, dit zorgt er wel eens voor dat ik extra snel wil zijn en mijn rok wel eens niet goed dicht zat. En ook de zaal, die straalt gewoon iets heel bijzonders uit. Dit is gewoon iets unieks wat goed onderhouden moet worden, dit moet gekoesterd worden. Dat hier mensen zoveel werk ingestoken hebben, dat verdient echt een pluim. Die moeten er echt met heel hun hart en ziel in gezeten hebben. Dit is zo’n mooi en knus theater, dit mag absoluut niet verloren gaan”.

Youp van ’t Hek
“Mooi theater. Bijzonder theater, maar ook wel lastig. De architectuur leidt ook wel een beetje af. Je hebt er altijd een decor bij. Wel een mooi decor overigens. De eerste keer was ik verbijsterd door het bijzondere. Echt prachtig. De tweede keer ging het wennen en derde keer ging het bijna irriteren, verlangde ik naar een donkere zwarte doos omdat theater nou eenmaal geen circus is en circus weer wel theater, maar dit terzijde. Maar het blijft een mooi theater, lekker klein en groot genoeg voor de man die het vooral van het woord moet hebben en de manier waarop de tent is uitgevoerd is ronduit prachtig. Geen geknoei. Dus hou het maar zo en breek het vooral nooit af, maar als jullie ooit een nieuw theater bouwen: maak er een donkere doos van waarin je in stilte kunt lachen, huilen, kippenvellen of je stierlijk vervelen”.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin