Het Speelhuis heropent


Foto: BC Fotografie

BESTE THEATERBEZOEKER,
“Als ik op de eerste verdieping van de Pastorie door het erkerraam kijk, in onze directiekamer, zie ik links drie kubuswoningen, in 1974 als proefexemplaren gebouwd. Die herinneren aan ‘t Speelhuis, het beroemde ontwerp op palen van architect Piet Blom, dat zo abrupt in de as werd gelegd. Kijk ik rechts, valt mijn oog op de toren van de Onze Lieve Vrouwekerk, met die machtige koepel, waar nu Het Speelhuis een droom van een thuis heeft gevonden. De kerkklok tikt de tijd aan. Op kantoor kunnen we zo de aanvangstijd van de voorstelling in de gaten houden. Geweldig, hoe die ene blik naar buiten heden met verleden verbindt.

Zo zijn er meer verrassende doorkijkjes in ons prachtig verbouwde theater. Het architectenbureau Van Dongen en Koschuch heeft er op ons verzoek géén ‘zwarte doos’ van gemaakt, integendeel: de glazen omarming verbindt binnen met buiten, de stad met het theater, het plein met de optredens, het publiek met de artiesten. Loopt u mee?

KARAKTERISTIEKE HERENKAMER MET DESIGN KLASSIEKERS
Het creatieve ‘lab’ op zolder zit vol jonge medewerkers die alle publiciteit up to date houden. Op de eerste etage werkt een team hard aan de solide basis van Het Speelhuis, zowel financieel en logistiek, als voor programmering, techniek en horeca. Op de begane grond is de Herenkamer voor u ingericht met ruim dertig fijne kuipstoeltjes, een designklassieker van ontwerpers Charles & Ray Eames. Deze karakteristieke entourage leent zich perfect voor een diner, conferentie, brainstormsessie of vergadering. Menig Helmonder heeft hier nog zijn of haar handtekening gezet onder een koopakte, toen een notaris een paar jaar kantoor hield in de Pastorie. De openslaande tuindeuren bieden zicht op de binnentuin, met daarachter de Traverse, Museum Helmond en Het Kunstkwartier. Dit levert een indrukwekkend grootstedelijk beeld op. In deze Herenkamer kunt u een tafeltje reserveren voorafgaand aan een voorstelling, een jubileum vieren met een intiem gezelschap of de koppen eens gezond bij elkaar steken. Let ook even op de ingelegde parketvloer, waar het visgraatmotief in oude luister is hersteld; de vloer van de hal kent dezelfde belijning als die in het theater: zwart met witte blokken. Volg het patroon en u komt langs onze eigen professionele keuken en vervolgens in de nieuwe foyer.

BINNEN = BUITEN
Een gangetje verbindt ons – het team van Het Speelhuis - met u, publiek, in die fantastische foyer, met ferme zuilengalerij. Kijk omhoog bij de bar en u ziet door een halfrond glazen plafond, in waaiervorm, verschillende kerktorens en andere religieuze details. De houten balie bij de entree van het theater is een eyecatcher, met 135 gloeilampen erboven. Onze kassamedewerkers kijken uit op het plein en zien vanuit hun ooghoeken het koperkleurige dak van Museum Helmond en de aangrenzende woningen. De Helmonders kijken terug, vanaf het plein het theater binnen. We horen bij elkaar, dit geeft het centrum nieuwe allure. Tel daar de galerie van Roel Hansen nog bij op, straks in de kop van de Mariaschool. Waar je ook loopt, je staat met één been binnen en één been buiten. Stad en theater versterken elkaar – dat bemerk je al tijdens een ritje over de Traverse. En wie goed kijkt ziet de ‘kaarsen’ branden. Pracht aanblik, toch?


Foto: BC Fotografie

DOORKIJKJES NAAR EEN ANDERE WERELD
Verrassende doorkijkjes, het verbouwde theater zit er vol mee. Treffend. Is niet iedere voorstelling, ieder concert en ieder optreden een doorkijkje naar een andere wereld? Iedere artiest zet een venster open naar een nieuwe horizon, of het optreden nu grappig, spannend, confronterend, vertrouwd, uitdagend, ontroerend, avontuurlijk, lastig, verrassend of prikkelend is. Iedere voorstelling opent een raam en biedt een kans op een nieuw perspectief. We zijn erg trots op de nieuwe Pleinzaal, waar artiesten kunnen spelen en musiceren voor zo’n honderdvijftig tot honderd-vijfenzeventig toeschouwers. Deze Pleinzaal kunt u ook huren voor bijvoorbeeld een feest, jubileum of afstudeerparty. De ruimte heeft een eigen bar. En de glazen schuifpui is flexibel. Ritst die open, vormt de Pleinzaal een podium voor het hele plein. Kunnen we letterlijk buitenspelen, bijvoorbeeld tijdens festivals en evenementen. Helmond verdient dit. De stad komt cultureel steeds meer tot bloei. Aan de zijde van de Wilhelminalaan is in het theater ruimte gemaakt voor een intiem zaaltje, de Spelerij. Voor jong talent, luistermuziek, akoestische concerten, debuut-voorstellingen, beginnend cabaret. Klein maar piekfijn.

ALS HET LICHT BRANDT
Eerlijk: alle artiesten die tot nu toe in het verbouwde Speelhuis hebben opgetreden, zijn verrukt. De allure, de sfeer, de doorkijkjes, de magie. Ze zijn enthousiast over de faciliteiten backstage, het podium, de geluidskwaliteit, de zaal, de entree. Ze lopen bij het afgaan steevast langs ‘het reliëf met de ter dood veroordeling van Jezus’ – dat kan ik ook niet helpen, maar het maakt deemoedig en herinnert aan de oorsprong van dit huis. Artiesten spelen hier graag. Wanneer een gezelschap in de ochtend arriveert om op te bouwen, hebben we hen direct in de picture. Zowel baliemedewerkers als technici zien de vrachtwagen aankomen, de glazen pui opent zich en het transport parkeert binnen in het loading dock, waarna de glaswand zich weer sluit. Zo blijft het plein te allen tijde vrij en start een speeldag met een gastvrij onthaal. Mensen staan letterlijk niet voor een ‘dichte deur’. Ook in de artiestenfoyer benadrukken we deze huiselijke sfeer, met gezellige loungebanken voor de noodzakelijke rust en een fijne keuken met bar.

In de theaterzaal lijkt weinig veranderd. Toch is er technisch veel geïnvesteerd. Met name wat betreft geluid. Door talloze microfoons in de zaal krijgt de artiest nu feedback terug vanuit de zaal naar eigen wens. Dit is een verbetering voor de interactiviteit en het contact met het publiek. Ook het geluid in de zaal heeft een upgrade gekregen. Zo kunnen we met behulp van een variabele akoestiek de zaal exact de (nu gecontroleerde) nagalm geven zoals deze oorspronkelijk was in de kerk. Op ons wensenlijstje staat nog de restauratie van het kerkorgel, daarvoor zoeken we nog fondsen. En ’s avonds verlichten ledlampen de glas-in-lood-ramen, zodat van heinde en ver aan de buitenkant is te zien, dat er die avond een voorstelling staat. Dus als het licht brandt in de ramen, speelt er iets in Het Speelhuis.


Foto: Foto Meulenhof

DE ‘S’ VAN DIVERS
U als toeschouwer kunt uw jas kwijt, beneden in de garderobe. U kunt naar het toilet in de voormalige sacristie, toch ludiek om te weten. Het nieuwe theater zit vol met dit soort bijzonderheden en wetenswaardigheden. U kunt het allemaal zien tijdens uw theaterbezoek en van dichtbij meemaken tijdens het openings-festival eind september en begin oktober (zie pagina 20 t/m 24). En ja, de naam, die hebben we veranderd van Theater Speelhuis in Het Speelhuis. Ogenschijnlijk een kleine verandering, maar niet zonder reden. Wij zijn er voor u, het publiek, en dat gebruikt al sinds jaar en dag Het Speelhuis om dit Helmondse theater aan te duiden. Bij een heropening hoort een nieuwe huisstijl, waarmee u in deze brochure voor het eerst kennismaakt. De huisstijl is opgebouwd uit een stapeling van S-vormen in verschillende kleuren. Die staan voor de verschillende disciplines zoals muziek, toneel, cabaret, dans, klassiek, beeldend theater, jeugd, want er speelt van alles. Elke dag staat in het teken van een ander verhaal, een ander genre. Samen vormen die verhalen de identiteit van dit theater. Misschien wel het mooiste theater van de regio. Van Nederland... van ons en voor u.”
 

Wij zien u graag in Het Speelhuis!
Namens alle medewerkers en vrijwilligers,

JOCHEM OTTEN
Directeur Het Speelhuis en De Cacaofabriek
 

Bent u nieuwsgierig geworden naar de openingsweek van Het Speelhuis? Kijk dan voor meer informatie bij openingsfestival.

mijn verlanglijst
Er zijn geen items aanwezig